music performance film expo conversations dig deepeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer
Tashweesh festival
Reclaiming Cultural Heritage in Electronic Music

music

Reclaiming Cultural Heritage in Electronic Music

TASHWEESH FESTIVAL workshop
SA 01.10.2022 12:00 - 18:00

Met Cheb Runner, Salim Bayri en Youniss Ahamad.

In het eerste deel duik je samen met producer Cheb Runner in de wereld van de traditionele ritmes en instrumenten als Bendir, Taarija, Qraqeb en Nakouss en hoe deze elektronisch te maken in software programma Ableton.

Het tweede deel focust zich op de visuele vertaling van de zojuist geproduceerde track en ga je samen met visueel kunstenaar Salim Bayri cover art ontwerpen. Hoe vertaal je het beste de vibe van de muziek naar beeld, op welke manier wil je je culturele identiteit representeren en hoe kun je spelen met culturele referenties zijn vragen die aanbod komen. Je kunt afbeeldingen meenemen die je leuk vindt (uit familiefoto’s, magazines, schetsboeken en flyers).

Het laatste deel komt audio en visueel samen en ga je onder leiding van Youniss Ahamad kennis maken met het principe van live performance. Met enkele simpele ‘tools’ leer je hoe je met goede ogen en oren al heel ver komt in het ontwerpen van live-elementen.

Er zijn een beperkt aantal plekken beschikbaar. Geef je op door het reservatie-formulier in te vullen. Inclusief drankjes en snacks en een ticket voor de club night.

met de steun van Darna

 

Producer Cheb Runner (echte naam Reda Senhaji) is een muzikale wervelwind geworteld in Marokkaanse bodem, die de West-Europese elektronische muzieklandschappen verkent. Gekoesterd door beide werelden, vertegenwoordigt hij een nieuw geluid van het midden tussen beiden. Met zijn rijke database aan geluidsopnames heeft hij een unieke sample bank opgebouwd die hij op speelse wijze mix met digitale effecten ondersteund met een bijzondere collectie synthesizers. Cheb Runner is meer dan 10 jaar actief in het veld en produceerde onder verschillende namen. Zowel als producer, componist en DJ laat hij traditionele en hedendaagse elektronische klanken samensmelten; van Marokkaanse chaabi, spirituele klanken tot eclectische disco, diepe techno en Nederlandse gabber. He is resident bij Ghana's Oroko Radio een bekend gezicht bij Brussels fijnste radiostation Kiosk at Brussels. Dit najaar brengt hij zijn laatste EP Rai Beat Systems uit onder het label Oddball Fantasies (Crevette Records), is hij resident bij het Brusselse collectief NotYourTechno en onderdeel van het (A)WAKE collectief.
http://www.chebrunner.world/

Salim Bayri ziet zichzelf als ‘ambiguous in between’ tussen de culturen van Marokko en Nederland. Hij bezit een zeer gevoelige radar voor politieke en sociale situaties die hij op een speelse, originele en veelzijdige manier aan de kaak stelt in verschillende media, variërend van tekeningen, sculpturen, films, muziek, ‘wearables’ performances en teksten. Er zit humor in zijn werk waarbij hij de donkere randen van ons bestaan niet schuwt. Samen met zijn broer Tayeb is hij onderdeel van een muziekduo BAZOGA. Na het behalen van een BFA Arts and Design aan de Escola Massana in Barcelona volgde Salim Bayri (1992) een MA in Media Art Design en Technology aan het Frank Mohr Instituut in Groningen. In 2019 werd hij geselecteerd voor een tweejarige residentie aan de Rijksakademie van beeldende kunsten. Hij is genomineerd voor de Amsterdam Prijs Voor de Kunst en heeft dit jaar de aanmoedigingsprijs Charlotte Köhler prijs gewonnen.
https://www.salimbayri.com/

Youniss Ahamad werkt in zijn eigen praktijk onder de naam "Youniss" waar hij als kunstenaar identiteit onderzoek door middel van verschillende kunstvormen, hoofdzakelijk in muziek. Onder Youniss tast hij de grenzen af van zijn eigen identiteit in deze eeuwig veranderende wereld en welke invloeden de buitenwereld op hem hebben. Dit monde recentelijk nog uit in het project “the western gaze” waarin hij blootlegt dat muziek productie software zoals Ableton je enkel laat creëren vanuit een westers muzikaal frame. Wat het dan weer moeilijk maakt om Arabische, Afrikaanse, traditionele zuid-Amerikaanse en andere invloeden melodisch te componeren. In 2017 ontwikkelde hij onder vorig project “Corrupted” de Audiovisuele show “Delusion”, een totaalervaring waar muziek en beeldend werk tot een geheel versmolten. Als muzikant en producer werk hij buiten zijn eigen praktijk voor verschillende artiesten waaronder IKRAAAN, Porcelain_ID, Simon, Shaka Shams, ... En creëerde hij muziek voor dansvoorstellingen zoals BULLY door Tomas Ntamashimikiro (OPEK, KVS) en Forbidden Conversations door Danielle Flieswasser (Zinnema). Conceptueel denk hij na over de noden op audiovisueel vlak van verschillende bands waaronder KRANKk, voor wie hij vorig jaar het concept “RESET” bedacht met Vincent Wilms voor de muziek theatershow die in première ging in “De Singel” op 27/08/2021, met een navolging op Videodroom (Vooruit/VIERNULVIER & Film fest Gent) & Bozar Brussel. De projecten waar hij momenteel nauw bij betrokken is zijn onder meer: het componeren en produceren van het “Porcelain_ID debuutalbum”, het spelen en ontwikkelen van de liveband van “IKRAAAN”, als ook het (co)produceren van de opvolger van haar debuut album en het visueel en scenografisch ondersteunen van de nieuwe liveshow van “Use Knife” met een debuut in het najaar van 2022. Youniss zijn eigen nieuwe werk “White Space” verschijnt in het voorjaar van 2023.
https://uniz.be/

You might also like: