music performance film expo conversations dig deepeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer
Surplus Cinema Feminismes en Cinema in Griekenland en haar verweven diaspora's
DAY 2 - Out of the tourist gaze

DAY 2 - Out of the tourist gaze

screening talk
TH 24.11.2022 19:30

19:30 screening

- alle films zijn ondertiteld in het Engels-

 

Acropolis, Eva Stefani, GR, 2001, 25'

De film onderzoekt de betekenis van de Akropolis - het Griekse, nationale symbool - voor de vorming van de nationale identiteit en het collectieve geheugen. Door de 'heilige rots' te vergelijken met het vrouwelijk lichaam geeft de film commentaar op de tijdloze exploitatie van het monument en verkent ze de relatie tussen geschiedenis en pornografie.

 

Express Skopelitis, Emilia Milou, GR, 2020, 69'

Een legendarische Griekse boot laat ons kennismaken met het zeeleven van de Kleine Cycladen. Al 40 jaar lang is de Express Skopelitis de ziel van de Kleine Cycladen. We varen met haar mee, kijken naar het zeemansleven aan boord en het winterleven op de eilanden. De film is een ode aan een leven tussen hemel en zee. Het hangt op de rand tussen werkelijkheid en transcendentie, zoals het leven van zeelieden met veel moeite balanceert tussen land en zee.

 

Lesvia, the Herstory of Eressos, Tzeli Hatzidimitriou, GR, work-in-progress, 15'

Deze film volgt 40 jaar verhalen, herinneringen, liefdes, sociale conflicten en blijdschap in het dorp Eressos en de lesbische gemeenschap die daar vandaag nog steeds leeft. De maker vertelt dit verhaal over haar plaats als lesbienne die haar plaats in de wereld probeert te verkrijgen.

 

LUXENIA, Dimitra Kondylatou, GR, 2021, 10'

Een receptioniste, een serveerster en een kamermeisje werken tijdens het zomerseizoen in Hotel Luxenia. Op een dag, tegen het einde van het seizoen, nemen ze een pauze en onderbreken ze hun geautomatiseerde routine. LUXENIA gaat over het geënsceneerde beeld en de tegenstellingen van de zogenaamde hospitality industrie.

 

21:30 talk

Gesprek met Dimitra Kondylatou, Emilia Milou, Eva Stefani en Rebecca Jane Arthur, gemodereerd door Maria Christoforidou.

in het Engels

 

credits beeld: Aimilia Milou, Express Skopelitis, 2020