music performance film expo conversations dig deepeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer
50 hours of Beurssc5ouwburg
4. Mark Tompkins & Mathieu Grenier OPENING NIGHT - a vaudeville

performance 50 hours of Beurssc5ouwburg

4. Mark Tompkins & Mathieu Grenier OPENING NIGHT - a vaudeville

performance
TH 05.02.2015 22:00 première BE

Crisis? What Crisis? There's No Business Like Show Business!

Rodolphe Martin © Photo Laurent Philippe
Rodolphe Martin © Photo Laurent Philippe

Si au demeurant OPENING NIGHT ne semble pas plus qu’une soirée de divertissement – un spectacle échafaudé autour de situations amusantes avec un nombre de musiques de danse et de chant (songez par exemple à Are You Lonesome Tonight d’Elvis Presley et Run The World (Girls) de Beyoncé)- il ne faut pas s’y tromper: à mesure que la soirée avance on se trouve confronté à une fable ambivalente et émouvante sur l’interaction joyeuse mais vive entre une star âgée et son jeune protégé.

Les personnages abordent des thèmes universels comme la vie, l’amour et la mort. Ce qui les réunit, tout en les confrontant, est un amour partagé du vaudeville(1) et de la comédie musicale. L’alchimie entre les deux personnages qui se consacrent corps et âme au spectacle, dévoile au fur et à mesure une nouvelle couche de significations. En fait, le thème d’OPENING NIGHT est le suivant: réussirez-vous à revendiquer votre petite place dans le monde, en toute modestie et sans regrets?

En Anglais

65'
Belgian première

(1) In a typical Vaudeville show (1880-1930), ten to fifteen numbers followed each other: song, dance and comedy routines, animal, magic and circus acts...The success of Vaudeville, in comparison to other types of theatre like Variety, Burlesque or Music Hall, came from its engagement to offer wholesome entertainment for the whole family. During Vaudeville’s golden age, sumptuous, modern palaces of consumption were built where the show turned day and night. The American concept of mass entertainment was born.

Concept: Mark Tompkins, in collaboration with Mathieu Grenier
Set design and costumes: Jean-Louis Badet
Light design and technical direction: Rodolphe Martin
Stage direction: Frans Poelstra
Assistant: Alix Denambride Production: I.D.A. Mark Tompkins subventionnée par la DRAC Ile-de-France / Ministère de la culture et de la communication. With the support of: micadanses Paris and ImPulsTanz – Vienna International Dance Festival